Mitt experiment - Deff!

2014
Så kom då den här veckan tillslut som jag i flera veckor satt som startveckan.
Lagom efter min födelsedag med allt vad tårtätning innebär.
Det finns alltså inga fler ursäkter, nu är det bara att köra.
Och nu när alla våra läsare också vet om det så finns det inga sätt att försöka komma runt det här.
 
Fast jag ska påminna mig själv också att den enda jag gör det här för - är för mig själv.
 
Vad pratar jag om då? Banta. Gå ner i vikt. Snarare deffa!
 
Den fina skillnaden mellan att deffa och banta är väl kort sagt att man vid bantning bara är ute efter viktförlust. Spelar ingen större roll vad du tappar bara vågen pekar åt rätt håll.
Deff innebär att man vill definiera musklerna som gömmer sig under allt fett, genom att få bort fettet samtidigt som man vill bibehålla muskelmassan - genom rätt kost och träning.
 
När jag först tänkte på att deffa, kändes det inte alls svårt.
Bara det att jag missförstått nästan allt med en deff.
Två veckor trodde jag skulle kirra min figur med extremt bra mat, träning och att ligga på ett kaloriunderskott.
Sedan säger broder Ante att jag får nog räkna på minst 12.
 
12 veckor. Det är precis lagom till sommaren det!
 
Jag började den här morgonen med att ta bilder. Man måste få se resultat, och bättre sätt finns inte än att ta en bild som visar den här utvecklingen, vecka för vecka.
Och går detta experiment som jag vill och önskar, så kommer det upp bilder, fast inte förrän vid slutresultatet.
 
Brodern min har inte kommit med något schema, kostplan, upplägg åt mig ännu. Så det enda hjälpmedlet jag har just nu är min app, som visar vad det jag stoppat i mig har för näringsinnehåll.
Jag använder mig av appen FatSecret medan jag vet att Ante förespråkar någon annan. Bara ta något som känns som man kan använda sig utav.
 
Så idag har jag vägt, måttat och listat allt jag stoppat i mig. Det är rätt spännande också, att se till exempel hur lite man får äta. Som på en chipspåse står det att en portion är 30 gram.
Väg upp 30 gram chips!
Mina chipsportioner är då inte 30 gram. Var.
 
 
Frukost:
Kvarg, hallon, blåbär, björnbär med lite kanel och russin.
 
 
Jag har använt mig av denna sida, som också Ante sagt att jag ska: IIFYM.COM
Dessa uträkningar som baseras på mina förutsättningar och mina mål ger den här sidan en fingervisning på hur många gram protein, kolhydrater och fett man ska få i sig  varje dag.
 
För mig ser det lite ut såhär:
 
Totalt antal kalorier per dag:
1400 kcal
Fördelade på:
Kolhydrater: 40g
Protein: 185g
Fett: 59g
Fibrer: 29 - 37g
 
IIFYM står för ”if it fits your macros”, och med det menas att man kan äta lite vad man vill, när man vill så länge det passar in i ens dagliga macrointag.
 
 
Nu avslutar jag första inlägget under kategorin Experiment innan det blir för rörigt.
Då det här är min första deff så kommer det mest troligtvis bli några nybörjarfrågor. Nybörjarmisstag och helst inga andra misstag.
 
Hoppas ni kommer med lika många frågor som jag har under dessa 12 (till att börja med) veckor.
 
Här är några som jag vill att Ante svarar på:
 
Hur ska man äta innan träning? Hur långt innan?
 
Efter träningen?
 
"Ätardag" under deff?
 
Vilken träning ska man helst satsa på, kondition eller styrka?
 
Några åsikter om mitt inlägg?
 
 








 DITT NAMN


 DIN MAIL


 DIN BLOGG




SPARA?